Často kladené otázky

Naši makléři pro vás připravují a tematicky shromažďují odpovědi na nejčastěji kladené otázky ohledně koupě a investic do nemovitosti. Tuto klientskou sekci pro vás neustále aktualizujeme. Pokud přesto mezi odpověďmi nenajdete informace, které vás zajímají, neváhejte oslovit konkrétního makléře, který na váš dotaz odpoví a otázku pak zařadí mezi FAQ pro ostatní zájemce.

S kým jednám a obchoduji při koupi nemovitosti?

U aktuálního projektu naleznete kontakt na konkrétního makléře, který s vámi projedná všechny vaše požadavky a provede vás celým obchodním procesem – od seznámení s projektem přes financování až po předání klíčů od vašeho bytu. Obchodujete se společností DOMOPLAN, jejími dceřinými společnostmi a sítí obchodních partnerů.

Čím jsou developerské projekty výjimečné?

Developerské projekty, kterým se společnost DOMOPLAN věnuje, se vyznačují svou kvalitou jak po stránce funkční, materiálové i estetické, tak výjimečným architektonickým provedením a lokalitou. Jedná se o obytné budovy, komplexy či vily na místech s rychlou dopravní dostupností i občanskou vybaveností.

Proč je nákup nového bytu do osobního vlastnictví výhodný?

Nákup nového bytu do osobního vlastnictví vám přináší kromě jiných výhod zejména velkou svobodu, jak s nemovitostí naložit – zvolit si design interiéru, využít ji pro sebe, k pronájmu či později k přestavbě. V souvislosti s brzkou deregulací nájemného a vůbec s rostoucím nájemným obecně, které je vyšší než měsíční částka na splátku hypotéky a které si nelze odečíst z daní, je nákup nemovitosti tou nejzajímavější investicí na současném finančním trhu. Navíc úroky zaplacené hypoteční bance je možné si odečíst v rámci vašeho daňového přiznání.

Mohu do budoucna počítat se zhodnocením investice?

Investice do nemovitostí, které se nacházejí ve strategicky významné lokalitě s dobrou dopravní dostupností uvnitř plně pokryté městské infrastruktury (s obchodními, zdravotními i vzdělávacími centry a službami), se vždy vyplatí. Zárukou kvality nemovitostí jsou nejen zkušení architekti, ale také pečlivý výběr ze strany celé společnosti DOMOPLAN.

Je lepší koupit nemovitost na začátku projektu nebo po jeho dokončení?

Na začátku projektu mají nemovitosti většinou nižší zaváděcí cenu, proto zákazníci tuto možnost upřednostňují. Můžete si navíc zažádat o klientské změny – zařídit si byt podle sebe a ovlivnit jeho vzhled. Naopak po dokončení projektu si celý byt projdete, prohlédnete a máte ho okamžitě k dispozici. Záleží tedy pouze na Vás.

Mohou cizinci koupit nemovitost v ČR u společnosti DOMOPLAN?

Občané členských států EU i třetích zemí mohou v ČR nabývat i převádět nemovitosti bez omezení. Nemusí předkládat průkaz EU ani dokládat trvalý pobyt.

Kde získám informace o vybrané lokalitě?

Aktuální informace o vybraných lokalitách jednotlivých developerských projektů najdete na našich webových stránkách v sekci Aktuální projekty, v záložce O lokalitě. Můžete si také domluvit schůzku s makléřem uvedeným u konkrétního projektu a lokalitu osobně navštívit. Seznam všech atraktivních lokalit vám rádi představíme také v našem klientském centru na Údolní 11 v Brně.

Lze si vybranou nemovitost rezervovat?

Na základě osobní schůzky s makléřem si můžete ústní dohodou nezávazně rezervovat nemovitost po dobu 3 dnů. Poté je nutné rezervaci potvrdit písemnou smlouvou – Rezervační smlouva, jejíž platnost je závislá na uhrazení rezervačního poplatku, který je součástí kupní ceny nemovitosti. Rezervaci můžete provést také e-mailem na infodomoplan..cz.

Mám zájem o jiný typ domu v dané lokalitě. Co nabízíte?

Typy domů v dané lokalitě musí povolit obecní a stavební úřady v rámci stavebního řízení, proto nelze tomuto požadavku vyhovět. Zkuste si vybrat jinou nemovitost z nabídky našich aktuálních projektů.

Jak a kde si sjednat schůzku s makléřem?

U každého aktuálního projektu je uveden konkrétní makléř, který je vám k dispozici. Kromě jeho jména uvádíme také jeho telefonní číslo a e-mail pro sjednání termínu schůzky. V případě potřeby se obraťte na klientské centrum na Údolní 11 v Brně – tel. 607 207 207. Schůzka se obvykle koná přímo v místě projektu, o který máte zájem, nebo v sídle společnosti.

Jak postupovat při koupi nemovitosti?

  1. Po schůzce s makléřem a nezávazné ústní rezervaci na 3 dny si závazně rezervujete nemovitost tzv. Rezervační smlouvou a uhrazením rezervačního poplatku v dané výši (výše je uvedena u konkrétního projektu), který je součástí kupní ceny nemovitosti.
  2. Ve Smlouvě o budoucí smlouvě o převodu vlastnictví jednotky uzavřené do 20 dnů od závazné rezervace se stanoví, jakým způsobem bude nemovitost financována a za jakých podmínek uzavřou obě strany Smlouvu o převodu vlastnictví jednotky.
  3. Smlouvou o převodu vlastnictví jednotky a jejím podpisem je koupě nemovitosti s konečnou cenou včetně DPH převedena na kupujícího. Smlouva se uzavírá až po vydání Kolaudačního souhlasu.

Přesné informace a výše poplatků najdete u konkrétního aktuálního projektu nebo vám je rád osobně sdělí makléř určený pro daný projekt.

Kdy se uzavírají které smlouvy a co je jejich obsahem?

Společnost DOMOPLAN s Vámi uzavře 3 smlouvy v následujícím pořadí:

  1. Rezervační smlouva, 
  2. Smlouva o budoucí smlouvě o převodu vlastnictví jednotky,
  3. Smlouva o převodu vlastnictví jednotky.

Rezervační smlouva

Rezervační smlouva stvrzuje závaznou rezervaci nemovitosti a podepisuje se do 3 pracovních dnů od nezávazné ústní rezervace. Na základě podpisu Rezervační smlouvy uhradíte do 5 dnů bezhotovostním převodem rezervační poplatek ve výši uvedené u konkrétního projektu. Číslo účtu je uvedeno v záhlaví Rezervační smlouvy. V položce variabilní symbol vyplníte své rodné číslo, případně své identifikační číslo (IČ). Rezervační poplatek je součástí kupní ceny nemovitosti s DPH, která je uvedena společně s přesnou specifikací nemovitosti již v této Rezervační smlouvě. Vzor Rezervační smlouvy

Smlouva o budoucí smlouvě o převodu vlastnictví jednotky

Podpis Smlouvy o budoucí smlouvě o převodu vlastnictví jednotky můžete uskutečnit ihned po zaplacení rezervačního poplatku, nejdéle však do 20 dnů od podpisu Rezervační smlouvy. Obě strany se ve Smlouvě o budoucí smlouvě o převodu vlastnictví jednotky zavazují k tomu, jak bude nemovitost prodávajícím zhotovena a jak bude kupujícím financována včetně všech ostatních podmínek koupě. Vzor Smlouvy o budoucí smlouvě o převodu vlastnictví jednotky

Smlouva o převodu vlastnictví jednotky

Před podpisem smlouvy musí být vydán Kolaudační souhlas. Bez něj nemůže být smlouva uzavřena. Zpravidla se Smlouva o převodu vlastnictví jednotky uzavírá během 2–3 měsíců od vydání Kolaudačního souhlasu. Smlouvou o převodu vlastnictví jednotky se převádí nemovitost (předmět koupě) z prodávajícího na kupujícího, proto je předmět převodu přesně specifikován včetně konečné ceny s DPH a všech případných klientských změn. Definuje se v ní také způsob úhrady kupní ceny. Vzor Smlouvy o převodu vlastnictví jednotky

Jaké jsou možnosti financování nemovitosti?

Starosti s financováním nemovitosti můžete nechat na nás – zřídili jsme pro Vás klientské centrum, kde vám finanční makléři představí veškeré hypoteční a úvěrové produkty dostupné na současném trhu.

Lze si majetek chránit formou pojištění?

Ano, v našem klientském centru vám kromě úvěrového a hypotečního poradenství zajistíme také pojištění pro ochranu majetku, pojištění hypotéky a neschopnosti splácet včetně pojištění související s nákupem nemovitosti. Získáte tak kompletní servis všech pojištění, která banky vyžadují.

Jaké je standardní vybavení bytu a mohu zažádat o klientské změny?

Se standardním vybavením bytu vás seznámí konkrétní makléř pro aktuální projekt. Pokud projekt není dokončen, můžete nám sdělit vaše přání ohledně jeho dispozičního uspořádání či vybavení (obklady, plovoucí podlahy, kuchyňská linka, vestavěné skříně apod.). Rádi vám také poskytneme odborné poradenství s naším odborníkem na exkluzivní návrhy interiérů, který vám také pomůže s výběrem nadstandardních materiálů. Veškeré klientské změny včetně termínů dokončení jsou pak zaznamenány v Dodatku k Smlouvě o budoucí smlouvě o převodu vlastnictví jednotky.

Jak se seznámit se standardním vybavením bytu?

Standardní vybavení interiéru nemovitosti si můžete prohlédnout v našem klientském centru na Údolní 11 v Brně. Můžete se také domluvit na schůzce či prohlídce, jedná-li se již o dokončený projekt, s konkrétním makléřem, který má danou nemovitost na starosti. S ním se také domluvíte na možnostech změn standardního vybavení s ohledem na rozsah dispozičního řešení, povrchy a další parametry aktuálního projektu. Možnosti nadstandardního provedení bytu a rozsah klientských změn vám také rádi představíme v klientském centru. Prosazujeme individuální přístup k našim klientům, a proto nabízíme volný výběr ze široké nabídky našich dodavatelů bez omezení na konkrétní balíčky.

S kým a jak vyjednám klientskou změnu?

Klientské změny vyjednáte s vaším osobním makléřem, který je s vámi v kontaktu od samého počátku přes realizaci projektu až do předání nemovitosti. Můžete se samozřejmě obrátit také na našeho odborného poradce v klientském centru. Nejprve budete seznámeni se standardním vybavením bytu či domu a s možnostmi klientských změn včetně termínů. Na vás pak bude pouze výběr nadstandardních materiálů a rozhodnutí o konečné podobě klientských změn. Makléř vám po schůzce vypracuje cenovou kalkulaci, k níž se klient vyjádří nejpozději do 5 pracovních dnů od převzetí. Klientské změny se pak zahrnou do Smlouvy o budoucí smlouvě o převodu vlastnictví jednotky, případně Dodatku ke Smlouvě o budoucí smlouvě o převodu vlastnictví jednotky.

Pomůžete mi s výběrem kuchyňské linky, vestavné skříně a dalším nábytkem?

Naše byty nejsou standardně vybaveny kuchyňskou linkou či nábytkem, protože každý klient má naprosto jiný vkus a jinou představu o vlastním bydlení. Rádi Vám ale s výběrem poradíme a představíme vám širokou nabídku domácích spotřebičů, kuchyňského i pokojového nábytku, vestavných skříní, osvětlovací i další techniky. Náš makléř určený pro daný projekt vám doporučí vhodné smluvní partnery společnosti DOMOPLAN.

Proč si objednat vybavení u partnerů společnosti DOMOPLAN? O které dodavatele se jedná?

Kromě poradenství s vybavením nemovitosti, které Vám může ve výsledku ušetřit spoustu času, získáte jako klient společnosti DOMOPLAN výrazné slevy u našich partnerů. Při výběru našich dodavatelů klademe důraz především na kvalitu jejich produktů, ale také na jejich stabilitu na trhu, servisní služby a solidní jednání.

V našich prodejních centrech Vám rádi osobně představíme prestižní partnerské společnosti, které nejen poskytují našim klientům slevy, ale také zajistí vše, co je potřeba ke kompletnímu vybavení nemovitosti podle Vašich přání, tj. návrh realizace vašeho bytu, výběr kuchyňské linky, vestavěné skříně atd.

Jaká je záruční doba na byt a jeho příslušenství?

Většinou se jedná o zákonnou dvouletou záruku na bytovou jednotku. V případě zařizovacích předmětů pak platí záruční doba uvedená v záručním listě.

Kdy bude nemovitost předána?

Nemovitost se předává obvykle do 7 dnů od podpisu Smlouvy o převodu vlastnictví jednotky a zaplacení kupní ceny nemovitosti v plné výši včetně DPH ze strany kupujícího (tj. připsání kompletní ceny na účet prodávajícího). O předání nemovitosti se sepisuje Předávací protokol, který podepisují kupující a pověřený zástupce prodávajícího.

Kdo zaplatí daň z převodu nemovitosti a jaká je sazba?

Poplatníkem daně z převodu nemovitosti je obecně prodávající. Činí 3 % ze základu daně a je stanovena zákonem 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí. V případě novostavby (první úplatný převod nebo přechod vlastnictví) je ale nemovitost od této daně osvobozena.

Jak a kdy provést reklamaci? Kdo ji uplatní?

Reklamace se provádí písemně, a to neprodleně po zjištění závady. Postup při reklamaci je přesně dán v reklamačním řádu, který obdržíte u svého osobního makléře. Všechny kroky jsou prováděny podle platných zákonů. Obecně platí, že závady způsobené vadným materiálem nebo nevyhovující stavební technologií, budou odstraněny společností DOMOPLAN na její náklady. Další závady vzniklé následným bydlením či užíváním bytu/domu nejsou zahrnuty do záruky. Také se nejedná o reklamaci v případě prací prováděných v době platnosti záruky pracovníky nepověřenými naší společností. Reklamaci uplatňuje majitel bytu či domu. Pokud se jedná o reklamace závad ve společných prostorech, uplatňuje ji správce objektu nebo zástupci společenství vlastníků.

Jak se řeší reklamace uvnitř společenství vlastníků?

Vždy záleží na konkrétní smlouvě mezi správcem domu a společenstvím vlastníků. Většinou ale platí, že vady ve společných prostorech řeší správce objektu. To ale neznamená, že reklamaci nemůže uplatnit zástupce společenství vlastníků či sám vlastník bytové jednotky. Do reklamace nespadají záležitosti spojené s údržbou objektu, jako je např. výměna světel, úprava topných režimů apod., které má zajišťovat právě správce domu.